אודות הקרב
בבוקר ה-20 באפריל נשלחה שיירת אספקה גדולה מחולדה לירושלים, לאחר פעילות נרחבת לטיהור המרחב הסמוך לכביש יפו-ירושלים מכוחות ערביים עוינים במסגרת המבצעים 'נחשון ו-הראל'. היה זה שלושה ימים לאחר ששיירת אספקה עברה בכביש ללא התנגדות של ממש. שיירת ה-20 באפריל כללה כ-250 משאיות, ארבעה אוטובוסים, 20 משוריינים, ורכב סיור קל, ואותה ליוו כ-400 לוחמים מהגדוד ה-4 וה-5.
השיירה החלה בתנועה בשעה 6:00, ובשעה 7:30 נתקלה בירי קל מכיוון דיר איוב. כוח החלוץ, בו היה בן גוריון, הגיע לירושלים בשעה 8:00. יתר השיירה, שכללה כמות כלי רכב גדולה מאוד, נע באופן איטי על הכביש העולה לירושלים. מעבר השיירה הובחן ע"י ערביי האזור ומאות לוחמים החלו להתאסף באזור שער הגיא, ולתקוף את הרכבים. ההתקפה גרמה למספר נהגי משאיות לנטוש את רכביהם בצידי הכביש ולברוח. הדרך הראשית נחסמה בחלקה והתנועה נעצרה. ניסיונות כוח הפלמ"ח לערוך התקפות נגד על התוקפים הערביים, הצליחו באופן חלקי, אף שמשאיות רבות נותרו מאחור, ובמהלך ההתקפות נפצעו ונהרגו לוחמים רבים.
בהמשך הבוקר התארגן כוח מהגדוד הרביעי ונע מקריית ענבים לסיוע השיירה הלכודה והחלו ניסיונות לגרור את הרכבים התקועים מאזור הקרבות משעה 15:00 ועד חשכה. במהלך יום הקרבות נהרגו 15 מאנשי השיירה ו-44 נפצעו. חמישה מרכבי השיירה נותרו תקועים בשער הגיא ונשרפו. קטע הכביש שבין דיר איוב -לטרון ושער הגיא נותר חסום.
מקורות:
איילון, א', חטיבת ,,גבעתי" במלחמת הקוממיות, תל-אביב, 1959.
דגן, ש', ויקיר, א', פלמ"ח-"הראל": ספר לוחמי "הפורצים"- הגדוד הרביעי", ירושלים, 2004.
טבנקין, י', המפנה במלחמת העצמאות: מתקפת גדוד פלמ"ח "הפורצים" במבצעי נחשון והראל, רמת אפעל, 1989.
לוי (לויצה), י', תשעה קבין: ירושלים בקרבות מלחמת העצמאות, תל-אביב, 1986.