סוכמתא

אודות הקרב

סוכמתא [סוכמתא, כיום בין המושבים צוריאל וחוסן] היה כפר ערבי  מוסלמי במרכז הגליל העליון, מדרום מזרח לתרשיחא.

לאחר כיבוש העיירה תרשיחא, חטיבה 9 המשיכה את ההשתלטות על הגליל העליון המערבי, בדרכה לסעסע. החטיבה התפצלה למספר מאמצים, גדוד 91, בפיקודו של גואל לויצקי, נשלח לעבר הכפרים איקרית ותרביח'א, גדוד 11 נשלח לעבר הכפר סוכמתא וגדוד 92 לפקיעין.  הכפר סוכמתא, שכנראה היה נטוש ברובו לפני הגעת הכוחות, נתפס לאחר קרב קצר וללא נפגעים ונותר חרב. בהמשך, נשלח חלק מגדוד 11 להשתלטות על הכפרים חורפיש, דיר אל קאסי ופסוטה מצפון, וחבר לחטיבה 7 בסעסע. בהמשך אותו יום, לוחמי חטיבת גולני חברו ללוחמי חטיבה 9 בסוכמתא, ובכך השלימו את כיבוש דרום הגליל העליון.

מקורות:

גשור, ב', "חטיבה 9 במלחמת העצמאות", בתוך: מן, נ' (עורך), עלי זית י"ד, רמת אפעל, 2014.

לוריא, ג', "מבצע ,,חירם" - סיפור המערכה", בתוך: מערכות 149, תל-אביב, 1963.

נתוני קרב: סוכמתא

עדויות מהקרב

צבי אנטמן (אמיר) / לוחמים אחד-אחד

לקוח מאתר: http://tal.israel.net/cgi/gdud11/showText?txt=gdud11_c1&ln=1434:1453

בצהרים קבלנו פקודה להמשיך ולנוע. בראש נע זחל"ם, אחריו אוטובוס עם המסייעת ומאחורינו שאר שרידי הגדוד. בעוברינו את ההצטלבות עם הכביש לפקיעין, נורתה עלינו אש מפסגת הגבעה. על הגבעה ישב כפר ערבי, דומני ששמו היה "סוכמתא". אני קבלתי על עצמי את המשימה לעלות לכפר ולטהרו. עליתי אל הכפר עם מחלקה מפלוגה מסייעת. הגענו לכפר ולאחר חילופי אש בודדים הערבים ברחו. בכפר מצאנו מכשיר קשר שלנו מנוקב בכדורים. לקחנו את המכשיר וחזרנו לאיטנו לכביש

תמונות

סוכמתא |

אתרי קרבות נוספים במבצע חירם המהלך המרכזי

איקרית בדרך ברעם סאלחה (משטרה) בענה ברעם ג'יש ג'ת ג'ת גבעת הסלעים דיר אל אסד דיר אלקאסי דישום דלאתה חורפיש טיטבא ינוח כפר סומיע מאלכיה מירון נבי רובין (עכא) נחף סאג'ור סאלחה סעסע ספסאף עלמא פסוטה קדיתא קדס ראס אלאחמר ריחניה תרביח'א תרשיחא חזרה אל מבצע חירם המהלך המרכזי