משלט י"ד לטרון

אודות הקרב

משלט י"ד [נ.ג. 315 ממזרח למשטרת לטרון] היה אחד מהמשלטים המבוצרים מצפון לכביש לטרון-שער הגיא. במשלט היה כוח ירדני מהגדוד הרביעי של הלגיון הערבי. לאחר כישלון המבצעים בן-נון ובן-נון ב', צה"ל יזם את מבצע 'יורם' לפתיחת הדרך לירושלים, לקראת כניסת ההפוגה (הראשונה) לתוקף.

בתוך כך, בליל ה-9/8 ביוני נשלח הגדוד החמישי, בפיקוד ישכה שדמי, מחטיבת הראל לכבוש את משלט י"ג [נ.ג. 350, כקילומטר ממזרח למשלט י"ד]. שם תוכנן לחבור לפלוגה מהגדוד השלישי של חטיבת יפתח ולכבוש את משלט י"ד. כיבוש שני המשלטים היה מסייע לתקוף את בניין המשטרה והכפר לטרון, בהמשך המבצע.

הסיירים שהובילו את הפלוגה המתוגברת מהגדוד החמישי, בפיקוד המ"פ זיוי צפרירי, טעו בניווט והכוח החל לתקוף את משלט י"ד. לאחר שנתפס המשלט, הכוח דיווח על כך בקשר, ונתן את האות להתקדמות הכוח מהגדוד השלישי. הגדוד השלישי נע אל משלט י"ג ונתקל בכוח אויב קטן במשלט, היעד נתפס.

לוחמי הפלוגה מהגדוד החמישי, שהשתלטו על משלט י"ד, ספגו שלוש התקפות נגד ירדניות והקרב על המשלט ארך כשבע שעות. התקפות אלו הסבו לכוח נפגעים רבים. בשעה 5:30 בבוקר ה-9 ביוני הורו מפקדי המבצע, שלא היו ערים לתמונת המערכה, על נסיגת הכוחות.

16 מלוחמי הפלוגה המתוגברת נהרגו בקרב ורוב הלוחמים נפצעו.

 

מקורות:

יצחק, ר', שותפות ועוינות: עבדאללה, הלגיון הערבי ומלחמת 1948, ירושלים, 2006.

יצחקי, א', לטרון: המערכה על הדרך לירושלים, א', ירושלים, 1982.

רדאי, א', הגדוד השלישי: סיפורו של 'גדוד הגליל בחטיבת הפלמ"ח יפתח במלחמת העצמאות, מקווה ישראל, 2014.

נתוני קרב: משלט י"ד לטרון
קרב במסגרת: מלחמת העצמאות
כחלק ממבצע: מבצע יורם
חזית: מרכז
מרחב בארץ: שפלת יהודה
תאריך: 09 ביוני 1948
שם מקום כיום: בשטח פארק אילון
סוג קרב: כיבוש

תמונות

משלט י"ד לטרון | 

אתרי קרבות נוספים במבצע יורם

חיפוש חדש